zondag 12 februari 2017

LICHTERSCHIP. WAT IS DAT?

VOOR VERVOER VAN LICHTERS IN

 PLAATS VAN CONTAINERS.

LICHTERSCHIP.

Een lichterschip is een zeeschip dat is ingericht voor het vervoer van lichters, veelal aangeduid als het LASH-schip (Lighter Aboard Ship).

In 1964 zocht de Amerikaanse rederij Lykes Lines uit New Orleans in samenwerking met de Amerikaanse marine naar een mogelijkheid om de methode die in WO-II in de Stille Oceaan bij het ontdokken van landingsvaartuigen uit de zogenoemde dokschepen werd toegepast, bruikbaar te maken voor koopvaardijschepen.
Nadien zijn meerdere ontwerpen tot stand gekomen waarvan het LASH-type een eerste uitvoering vond in het bekende schip 'Acadia Forest', gebouwd bij Sumitomo in Japan voor de Noorse rederij Mosvold Shipping Cy. naar een ontwerp van Friede and Goldman te New Orleans. het schip met één dek heeft afmetingen 262 x 33,5 x 11,25 meter en kan bij 43.000 ton draagvermogen 73 lichters vervoeren met een bedrijfssnelheid van 19 knopen.


                                              (Langs doorsnede van de 'Acadia Forest'.) 


Evenals bij het zusterschip de 'Atantic Forest' worden de lichters door middel van een zware boordkraan over de achtersteven te water gezet of aan boord genomen.
De afmetingen van deze rechthoekige lichters
zijn 18,75 x 9,5 meter bij een geladen diepgang van 2,74 meter.
het eigen gewicht is ongeveer 80 ton en het laadvermogen 375 ton.








Naast het LASH-type zijn er nog enkele andere systemen ontwikkeld zoals  Seabee, naar een ontwerp van General Dynamics Corp. Mass., waarvan een aantal voor de Lykes Lines, New Orleans werden besteld.
Deze schepen hebben drie dekken. De lichters worden bij het laden van achteren naar voren geschoven en ook over de achtersteven weer te water gelaten. Dit gebeurt door een deklift die twee containers tegelijk kan dragen.
Dit systeem benadert het dichts het principe van de LSD-vaartuigen van de Amerikaanse marine uit de WO-II. Men duidt de Seabee-type ook wel aan als 'kangoeroeschip'.
De seabee-lichter zijn veel groter dan de LASH-lichters. Zij hebben afmetingen van 29,7 x 10,67 meter. Bij een diepgang van 2,5 meter kan 625 ton lading worden vervoerd. het leeggewicht is 150 ton.

Een derde type is het EBC (European Barge Carrier) systeem, dat veel op het LASH-syteeem lijkt. 
Een aantal voorzieningen is hierbij aan de lichters getroffen zodat deze onafhankelijk van golfslag en deining gemakkelijker vervoert kunnen worden.
Een Duits ontwerp heeft een gesloten dek en laadt en lost de lichter over de boeg.
Een ander systeem vertoont veel overeenkomst met het laatste Duitse ontwerp, alleen lost en laad het de lichters via een zijdeur bij een zogenaamde dokkamer. 


Het vervoer van deze lichters is de laatste jaren sterk toegenomen, daar voor een schip met veel containers ook veel handelingen moeten worden verricht. Daarbij een een binnenvaartschip maar tot een bepaalde hoogte containers laden aan dek daar het anders niet de bestaande bruggen over de rivieren kan passeren, wat vooral bij vervoer over de Rijn het geval is. Meerdere lichters van het EBC-systeem kunnen door een duwboot vervoert worden, twee naast elkaar en enige achter elkaar.


LICHTER.

Een functionele benaming voor een vaartuig waarin of op goederen, eventueel ook personen, uit een groter schip overgenomen worden om naar de wal of een verdere bestemming gebracht te worden, of omgekeerd. Zij varen zowel op rivieren als in ondiepe wateren. het zijn over het algemeen vrij brede, ondiep gaande vaartuigen met een open of een afgedekt ruim. Meestal hebben lichters geen eigen voortstuwing.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten