maandag 23 februari 2015

DAVIT; WAT IS DAT?


OM IN GEVAL VAN NOOD HET SCHIP

TE VERLATEN.



Een davit is een hijswerktuig aan boord van een schip voor het te water brengen van de sloepen.
In de tijden van de zeilvaart lag de bijboot op zijn kop op het dek vastgesjord. Het waren in die tijd slecht één of twee boten die hoofdzakelijk werden gebruikt voor verbinding met de wal te onderhouden of met een ander schip. Het waren zeker geen reddingsboten voor de bemanning bij het verlaten van het schip in nood situaties. Er van uit gaande dat men toen ruim tweehonderd opvarenden aan boord had, dan had men zeker tien reddingsboten nodig gehad.

Een radiaal of spijkerdavit.

1. - Radiaaldavit.
2. - Bootstakel.
3. - Leiblok.
4. - Kruiskopbolder om de bootstakel vast te
      zetten of te vieren. 
5. - Bootskrabbers.
6. - Bootsklamp.
7. - Scharnierende klamp.(a.d. buitenkant)

De stalen arm is als gebogen stang of als constructiewerk uitgevoerd.
In of aan de kop van de davit bevindt zich het bovenblok of geleidewiel van het takelgestel waarmede de boot kan worden gevierd of opgehieuwd. Voor elke reddingsboot is als regel een stel van twee davits nodig die van boven met elkander zijn verbonden door een zo genaamde middenleider. De draaidavit is een van boven omgebogen zware paal, die om zijn as draaibaar is. Aan de onderzijde rust de davit met zijn hak in de davitpot. Een draaidavit wordt ook gebruikt voor het hijsen en vieren van de statietrap en ander lichte lasten. Na gebruik kan deze worden verwijderd en opgeborgen tijdens de zeereis.
Radiaal of (kromme)spijker davits zijn verouderd.



Kwadrantdavit.

1. - Zwengel om de davit uit te draaien.
2. - Krabbers die de boot op haar plaats houden als deze
      niet uitgedraaid is, daar het schip slingert tijdens
      de vaart.
3. - Getand kwadrant. De tanden grijpen in die van de 
      tandheugel, een onderdeel van het frame.


Voor reddingssloepen zijn de draaidavits vervangen voor de klap-, trim-, of tuimeldavits.
Deze davits scharnieren op hun voet voorover en achterover.
De davits worden uitgedraaid door met een zwengel een schroefstang uit het schroefhuis te draaien.
Op een soort gelijk principe berust de kwadrantdavit.




Zwaartekrachtdavit.

1. - Slede, op rollers gemonteerd.
2. - Verbreed gedeelte van de davit, voorzien
       van wielen, opgesloten tussen twee
       U-stalen, de zogenaamde afloopbaan.
3. - Bootstakel, sloeploper.
4. - Lier voor het uit- en inzetten van de boots-
      lier.
( zwart de reddingsboot 'thuis' in de davits, rood de uitgedraaide reddingsboot.)



Op moderne passagiers-, vracht-, tankerschepen treft men meestal zwaartekrachtdavits aan, waarbij de davit met de sloep na vrijmaking over een afloopbaan naar buitenboord kan glijden door het gewicht van de boot.
Deze is vóór en achter met boottalies opgehangen aan de davitkoppen.
In uitgezwaaide stand van de davits kan de boot te water worden gevierd met staaldraadkabels waarvan het halende part door een sloepslier wordt bediend.

Regelmatig worden de sloepen naar buiten gedraaid om alle bewegende delen van de davits te controleren en door te smeren. Bij een varend schip wordt eerst een stalen veiligheidsstrop tussen de boot en de kop van de davit bevestigd om door vallen te voorkomen.
Alleen als het schip ten anker ligt worden de sloepen op z'n tijd geheel te water gelaten om het zelfontkoppelingsmechanisme te testen. Voor het weer 'thuis' halen van de sloep wordt gebruik gemaakt van een door perslucht aangedreven motor die op het vierkant van de zwengel kan worden aangesloten.


Een veel voorkomende davit op passagiersschepen ie de glij- of zwaartekrachtdavit. Hierbij houdt men het dek vrij en is het mogelijk om onder de reddingssloepen door te wandelen.

Glij- of zwaartekrachtdavit.

1. - Sloeploper.
2. - Glijdavit.
3. - Afloopbaan
4. - Naar binnen gedraaide sloep.
5. - Naar buiten gedraaide sloep.





Op moderne olie- en chemicaliën tankers zijn de sloepen overdekt en geplaatst op een zwaartekracht afloopbaan op het achterschip. De sloep schiet in feite weg van het schip naar het veel lager gelegen oppervlakte van het water.  Is bij dit systeem de sloep een maal te water, met de opvarenden in de sloep, dat kan deze niet zonder meer terug aan boord gehaald worden.






      

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen