woensdag 19 februari 2014

SHELL LOGO.

EEN LOGO DAT MEER DAN HONDERD JAAR OUD IS.

VEELAL WORDT ER VANUIT GEGAAN DAT HET LOGO VAN SHELL HAAR OORSPRONG VOND BIJ DE EERSTE OLIEBORING GEDAAN DOOR DRAKE IN 1859 EN EEN SCHELP VOND IN HET GRONDMONSTER.       HELAAS IS NIETS MINDER WAAR!


Het was de Engelsman Marcus Samuel (I) van de firma M.Samuel and Co. die een bedrijf had dat oorspronkelijk handelde in antiquiteiten en curiositeiten, waaronder als specialiteit sierschelpen uit Japan. Als ondernemend handelsman pikte hij vanaf 1830 een graantje mee van de bloeiende handel tussen het Westen en het Verre Oosten.
In het 1878 nam zijn zoon, met de zelfde naam als zijn vader, het intussen wereldwijd hoog aangeschreven in- en exporthuis over. Zijn firma handelde in alles wat ook maar winst opbracht; van pakjes spelden naar Japan en rijst terug naar Engeland. In 1880 vestigde hij een kantoor in Japan.

In de Victoriaanse periode werden schelpen veelal gebruikt om sieraden van te maken of sieradendoosjes mee te versieren en het werd een winstgevende handel vanuit het Verre Oosten. 

Door de stijgende concurrentie tussen de handelshuizen en de opkomende industrialisatie van Japan begon hij aan de handel in  lampolie om deze in bulk vanuit Rusland naar Japan te vervoeren.
Bij het kiezen van een naam voor zijn opgerichte tankvaart maatschappij bleef hij het product trouw waarmee zijn vader in het begin kapitaal had gemaakt; de schelp.


De schelp kreeg in 1897 de status van zijn bedrijfsnaam, toen Marcus Samuel  II de 'Shell Transport and Trading Company' oprichtte. Het eerste logo uit 1901 was een mosselschelp.

 




Het was in 1904 toen werd gekozen voor een kamschelp om de bedrijfs- en merknaam meer uitstraling te geven.





Zo ontstond de bedrijfsnaam "SHELL" en ook al de tankers van de vloot van Marcus Samuel kregen de naam van een schelp. Een van de eerste tankers van deze vloot was de 'Murex'.


Marcus Samuel had een zakelijke partner, de heer Graham, die de kerosine van Samuel in India importeerde en die directeur werd van The Shell Transport and Trading Company. Deze familie had de 'Sint-Jakopsschelp' als familiewapen dit vanwege het feit dat hun voorvaderen een pelgrimstocht hadden gemaakt naar Santiago de Compostella in Spanje.

 
Stadswapen van Santiago de Compostella.





De vorm van het Shell-symbool is in de loop der jaren veranderd en met de tijd meegegaan. Steeds weer werden er door grafische ontwerpers vernieuwingen aangebracht, want het oog wilde ook wat.


Ook het vroegere zwarte loge kreeg kleur. Het was in 1915 toen Shell Company in Californië haar eerste benzinestations bouwde, welke moesten concurreren met andere bedrijven. Felle kleuren bleken de oplossing, maar wel kleuren die de Californiërs mooi zouden vinden. Zo werd gekozen voor het rood en geel van de Spaanse vlag, daar deze staat daar sterke banden mee had.
In 1955 koos Shell voor haar eigen nieuwe kleuren Shell-rood en Shell-geel.
Het Shell-embleem, of ge kamschelp is zelfs nu in de 21e eeuw nog een van de succesvolste merksymbolen. 

Het zou het logo blijven ook toen op 17 mei 1902 een samenwerking werd aangegaan tussen de 'Koninklijke'en de 'Shell', welke de nieuwe maatschappij 'The Shell transport and Royal Dutch Petroleum Company' zou worden. Tegenwoordig de 'Royal Dutch Shell Company'.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten