maandag 3 februari 2014

FUSUS. M.S. SHELL TANKERS B.V (DEEL 1-E)

M.S. FUSUS.

15 MEI 1981 T/M 19 SEPTEMBER 1981.


Uit alle uithoeken van het olie staatje waren de mensen samen gekomen om de verjaardag van President Sheikh Zayed te vieren.
In het begin hield ik me maar op een afstand van het feestelijke gebeuren en ik bleek niet de enige westerling te zijn die er stond te te kijken. Onverwachts kwam er een heer in een keurig wit gewaad naar me toe en vroeg in beschaafd Engels waarom ik zo veraf bleef staan kijken. Zo werd ik mee genomen in het feestgewoel door mijn beschermheer. 


Het was duidelijk aan hun gezichten te zien welke van de feestgangers uit de stad kwamen en welke uit het binnenland, want de laatsten hadden echt donker bruine gezichten.


Overal was muziek met trommen die een soort dans ritme aangaven waarop de mannen vaak met getrokken kromzwaard dansten en zongen.



De vrouwen zongen met schelle stemmen en slingerden met hun lange zwarte haar op het ritme van de muziek.


De welgestelde onder de feestgangers waren prachtig gekleed en voorzien van een kromme dolk in een gevest bezet met zilver en goud aan een patronen gordel om hun middel.



( Een blaasinstrument gemaakt uit de huid van een schaap wat veel weg had van de Schotse doedelzak.)


( Het geluid van de Arabische doedelzak en de trommen had totaal geen melodische klank.)


Wandelend tussen de feestgangers door zag ik deze ongesluierde oudere vrouw. Het is een feest vol oude tradities maar de moderne geluidsapparatuur ontbreekt ook niet.


De vrouw droeg een zeer kostbaar gewaad met in de doorzichtige goud verwerkt. De man speelde op een siter een oud snaar instrument dat zachte tinkelend klanken weergaf.


( De donkere gezichten van de inlandse bewoners.)


Het waren alleen de mannen die in rijen stonden te dansen en waarbij de vrouwen zich ver op de achtergrond hielden.


Langzaam zakte de zon weg tegen de avond en leek het feest wel een schaduwspel. Voor mij weer tijd om terug te gaan naar het schip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten