zondag 2 februari 2014

FUSUS. M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

M.S. FUSUS.

15 MEI 1981 T/M 19 SEPTEMBER 1981.

Dit is meer een verslag en herinnering aan een zeer warm contract in en om de Arabische Golf met temperaturen tussen 42 en 60 graden Celcius in de middag. Het m.s. Fusus van Shell Tankers B.V. maakte deze reizen in charter voor de ADNOC. ( Abu Dhabi National Oil Company )


Het m.s Fusus is een tanker uit de F-klasse. het schip werd gebouwd op de scheepswerf Hagasund Mesk in Noorwegen en in 1975 overgedragen onder de roepletters A8TS aan de Engelse Shell vloot. Het schip kwam later onder beheer van Shell tankers B.V. Met haar tonnage van 32.400 BRT vervoerde het schip schone producten tot 1989 waarna het werd verkocht.


( Een tussenstop in Athene.)

In de middag van 11 mei 1981 vloog ik met de KLM via Athene naar Abu Dhabi om aldaar aan boor van het m.s. Fusus te stappen.


Bij aankomst op het vliegveld van Abu Dhabi werd ik bij de paspoort controle onverwachts met nogal harde hand bij de balie van de immigratie officier verwijderd nadat deze mijn paspoort had gecontroleerd.
Zonder enige nadere verklaring werd in door twee politie agenten afgevoerd en opgesloten en moest maar afwachten wat er verder met me ging gebeuren, daar niemand me iets wilde verklaren. Ze waren met recht Oost-Indisch doof. Na enige uren wachten werd me op een zeer onvriendelijke grove manier duidelijk gemaakt dat ik ongewenst was en het land niet in mocht daar ik een visum voor Zuid Afrika in mijn paspoort had staan. Ik zou nog de zelfde avond uitgewezen worden terug naar Nederland.


Had KLM op Schiphol of de immigratie dienst niet gezien? Achteraf bleek dat Abu Dhabi die avond de boycot van Zuid Afrika had gesteund met vele andere landen. Zo werd ik dan  uiteindelijk met handboeien om in het vliegtuig van de KLM dat die avond terug vloog naar Amsterdam afgeleverd. Hoe klein en vernederd voelde ik me bij de aanblik van de overige passagiers in het toestel.
Tijdens de vlucht kwam de gezagvoerder een praatje met me maken en wenste te weten wat en hoe. Hij kon me ook mededelen dat mijn bagage ook aan boord terug was geplaatst. Zo verliep de vlucht terug naar Amsterdam nog comfortabel en in goede service.
Bij aankomst te Amsterdam gelijk kantoor in kennis gesteld, die intussen al een bericht hadden ontvangen van het agentschap in Abu Dhabi. Zo werd besloten na overleg met de agent in Dubai dat ik op 16 mei naar Dubai zou vliegen en de Emiraten zou binnen komen op mijn zeemansboekje.

Het zijn dan wel de Verenigde Arabische Emiraten, maar hun onderlinge wetgevingen en voorschriften verschillen sterk van elkaar. 


Na aankomst te Dubai waar ik werd opgewacht door de Shell agent reden we met zijn wagen door de woestijn naar de plaats Khor Fakkan waar ik in het hotel moest wachten tot de Fusus daar op de rede zou verschijnen.


( In de verte in de wazige hitte van de woestijn het Holiday Inn Hotel te Khor Fakkan Dubai.)

Na twee dagen in het Holiday Inn Hotel te hebben doorgebracht bracht de agent me naar de haven alwaar ik aan boord stapte van een bevoorradingsboot die me naar de Fusus zou brengen en mijn collega die met verlof zou gaan aan boord zou nemen.


In de verte het m.s Fusus varend met verminderd vermogen om contact te maken met de bevoorradingsboot.


We naderen de Fusus welke onderweg is naar Aden om te gaan laden.
Zo begon het zeer warme contract aan boord van het schip de m.s. Fusus in charter voor de Abu Dhabi National Oil Company.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten