dinsdag 4 februari 2014

FICUS. M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-B)

M.S. FICUS.

15 APRIL 1984 T/M 15 AUGUSTUS 1984.

Na het lossen van de lading te Agios Theodorius keerden we terug naar Fos sur Mer om te gaan laden voor Victoria op het eiland Mahe van de Seychellen. Hiervoor moesten we het Suez Kanaal passeren om in de Indische Oceaan uit te komen.


( Doorvaart van het Suez Kanaal in zuidelijke richting.)

Het Suez kanaal is een waterweg verbinding tussen de stad Port Said aan de Middellandse Zee in Suez aan de golf van Suez welke grenst aan de Rode Zee. Het kanaal werd gegraven naar het ontwerp van de fransman Ferdinand de Lesseps en werd in 1869 geopend.  


( Wij houden stuurboord aan voor het kanaal. Links ligt het by-pass kanaal.)

Het kanaal werd gegraven om een kortere vaarverbinding te hebben tussen Europa en het Verre Oosten.
Voordien moesten al de schepen rond de Kaap de Goede Hoop varen. 


( Zoutpannen op de oever van het kanaal aan de Egyptische landzijde.)

Het kanaal heeft geen sluizen en bestaat uit een noordelijk- en een zuidelijk kanaal. Deze zijn met elkaar verbonden door de Bittermeren. 


( Een trossenbootje komt langszij om de trossen uit te brengen bij het wachten in het kanaal tot het vrij is van het tegen konvooi.)

Het kanaal heeft tegenwoordig een lengte van 193 kilometer door de bouw van het by-pass (omloop) kanaal. De diepte van het kanaal is sinds de opening in 1869 vergroot van  acht naar vierentwintig meter.



( Wachten tot het kanaal vrij is van het tegen konvooi wat via het by-pass kanaal verder noordwaarts zal varen.)

De tonnage van de schepen die door het kanaal varen is na veel baggerwerkzaamheden sinds de opening van 5.000 BRT vergroot naar 240.000 BRT. 


( Een schip varend door het by-pass kanaal geeft het idee dat het schip op het droge in de woestijn ligt.)

De schepen varen in beide richtingen in konvooi met een speciale kanaal loods aan boord. Degelijks zijn er drie konvooien. De reistijd van de doorvaart ligt tussen de 12 en de 16 uur, wat afhankelijk is van de vaarsnelheid.


( Een trossenbootje ligt reeds aan dek en het ander hangt in de kraan tot ze weer nodig zijn en te water gaan.)

In de Indische Oceaan ver uit de oostkust van Afrila ligt de eilandengroep de Seychellen. Het grootste en meest bewoonde eiland is Mahe met de hoofdstad Victoria. De eilanden staan bekend om hun parel witte stranden en zijn groten deels natuurreservaat. 


Tijdens het lossen van de lading huurden we een Volkswagenjeep om wat over het eiland te gaan toeren en de fraaie stranden te bezoeken.
Het klimaat is er door de wind die altijd waait zeer aangenaam.


( Kleine stranden met parelwit zand en enorme rotsblokken er op omringt door palmbomen.)


( Een prachtig gebied om te zwemmen en te snorkelen.)


( Voor het oog een paradijs van rust en vrede zolang je buiten het toeristische gedeelte bleef, want het is een vakantie paradijs van de rijken.)


Terug in de Stad Victoria brachten we een bezoek aan een botanisch park. Hier groeit een zeer speciale soort palmboom welke aan afwijkende soort kokosnoot heeft. Ze noemen het hier de "Female coconut" of te wel de vrouwelijke kokosnoot. Het vreemde is dat deze palm alleen op de Seychellen eilanden groep wil groeien.


( Ook een enorme grote tropische spin huisde in het park.)



( In de verte het m.s. Ficus aan het steiger om haar lading te lossen.) 

Na het lossen van de lading te Victoria op het eiland Mahe staken we de Indische Oceaan over naar Singapore om daar een lading te gaan laden voor Djibouti in Djibouti aan de noordelijke Afrikaanse oostkust.
Te Djibouti ging ik met verlof en vloog met Air Franse eerst naar Parijs om daar over te stappen op een KLM vlucht naar Schiphol Amsterdam.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten