donderdag 16 januari 2014

MITRA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

S.S. MITRA.

10 SEPTEMBER 1977 T/M 19 FEBRUARI 1978.


Het s.s Mitra is een tanker van de M-klasse. Het schip werd in 1969 opgeleverd door de scheepswerf Odense Staalskivaerft voor de Engelse Shell vloot. Het schip werd enige jaren later overgedragen aan Shell Tankers B.V en kreeg de roepletters PJUR en voer onder de vlag van de Nederlandse Antillen.
Het schip met een draagvermogen van 199.043 BRT deed dienst tot 1978 waarna het werd gesloopt.



Van Schiphol Amsterdam met de KLM naar Chicago gevlogen alwaar we moesten overstappen op een binnenlandse vlucht naar Los Angeles. Te Chicago eerst de USA emigratie gepasseerd met de gebruikelijke 'vriendelijkheid' en de visum problemen.
Ons wordt namelijk een werkvisum verstrekt door de Amerikaanse ambassade daar ze er vanuit gaan dat we werken in de VS als het schip in een van havens ligt of in de territoriale waters ten anker ligt. Na veel heen en weer gepraat en het weer invullen van de nodige papieren verkregen we uiteindelijk het vereiste 'welkoms' stempel in ons paspoort en mochten het grondgebied van de Verenigde Straten van Amerika betreden. Toen was het hals over kop onze bagage ophalen en met een bus van de internationale terminal naar de domestic terminal te gaan. Door al dit gedonder misten we onze vlucht.

Zodoende naar de balie van American Airlines om onze gemiste vlucht over te boeken op de eerst volgende vlucht naar Los Angeles. Ook dit ging met de volledig afwezige interesse en klant vriendelijkheid. Toen we de nieuwe vlucht gegevens hadden het agentschap in Los Angelos in kennis gesteld.
Bij aankomst in Los Angeles werden we gelijk in een auto geladen en naar de haven gereden om met een sleepboot naar het schip gebracht te worden tot opluchting van hen die met verlof zouden gaan.



( De schaduw van de radarmast op de schoorsteen.)

De lading van de Mitra was reeds gelost in lichtertankers en zodra de verlofgangers van boord waren werd het anker binnen gehaald en vertrokken we met ladingorders naar de Arabische Golf om daar weer te gaan laden voor de westkust van de Verenigde Staten.
Het beloofde een contract te worden van lange eentonige reizen zonder een mogelijkheid om de wal op te gaan.


( Een olieboorschip met een boorplatform opsleep.)


Het werd een lange reis met de gebruikelijke werkzaamheden van het gasvrij en inert maken van de ladingtanks.
Op de rede van Singapore werd er verse proviand ingeslagen, kwam er post aan boord en werden er weer mensen afgelost daar dit in de Arabische Golf niet mogelijk was.

2 opmerkingen:

  1. Een pracht van een verhaal, ik zat zelf aan boord van begin okt 77 tot eind feb 78.
    We hebben ook nog een machinekamer brandje gehad tijdens de trip naar LA alwaar ik tijdens de laatste losperiode werd afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi om te lezen, ik zat in dezelfde periode ook aan boord en werd tijdens de laatste los beurt met de Dosina afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen