dinsdag 14 januari 2014

KARA.S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C) KATHLEEN MAY ZEILSCHIP.

S.S. KARA.

7 JULI 1976 T/M 23 NOVEMBER 1976.

Zo werden er buiten de diverse reizen op Hamble ook een paar reizen op de havenplaats Plymouth gemaakt 
Een echte oude havenstad die niet met zijn tijd is meegegaan en waar het volstaat met oude opslagloodsen aan de nu stille haven kades. 


Op sommige plaatsen had men toch de moeite genomen om de kale muren van de loodsen een aardig aanzien te geven met wat historisch schilderwerk.

KATHLEEN MAY.

Aan de kade waar de oude overslag loodsen reeds plaats hadden gemaakt voor woonappartementen ligt het museumschip de Kathleen May tussen kleine vissersscheepjes en wat jachten.


 De \Kathleen May werd in 1900 gebouwd door de werf Ferguson en Baird. Ze droeg na de tewaterlating de naam Lizzie mei naar een van de dochters van de eigenaar.



Het schip werd gebouwd in opdracht van de lokale rederij Coppack Bros en deed hoofdzakelijk dienst in de Ierse Zee.


De Kathleen May is de laatste Britse gebouwde houten driemaster topzeil schoener. Het schip had een tonnage van 136 BRT en een laadvermogen van 240 ton.


( De handbediende ankerlier van het schip.)

Het schip heeft een lengte van 30 meter, een breedte van 7,07 meter en een hoogte van kiel tot del van 4,7 meter. Haar bemanning bestond uit een kapitein, stuurman en vier matrozen.


Met haar zeiloppervlakte van 576 m² haalde ze een vaarsnelheid van 17,5 zeemijlen per uur.



Het schip deed dienst tot 1961. Hierna kreeg het verschillende eigenaars en werd ze gebruik bij filmopnamen. Tegenwoordig is het schip eigendom van het Nationaal Maritiem Museum.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen