woensdag 29 januari 2014

FULGER. M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

M.S. FULGER.

25 AUGUSTUS 1983 T/M 28 DECEMBER 1983.


Het m.s. Fulger is een tanker van de F-klasse.  Het schip werd met de roepletters A8JB door de scheepswerf Hagesund Mesk in Noorwegen  in 1974 overgedragen aan Shell Tankers B.V.
Het schip deed dienst tot 1990 waarna het werd verkocht.

Van Schiphol Amsterdam naar Madrid gevlogen en met een binnenlandse vlucht naar La Caruna in het noorden van Spanje alwaar in op 25 augustus 1983 aan boord stapte van het m.s. Fulger.


Na het lossen van de lading te La Caruna vertrokken we naar Lagos in Nigeria om te gaan laden voor verschillende havens aan de Afrikaanse westkust.


( Duidelijk is in het wateroppervlakte de sterke stroming van het water te zien.)

Het steiger waaraan geladen werd te Lagos lag in de uitloop ven de Niger rivierdelta. Hier staat altijd een zware getijden stroom en zodoende werden er altijd extra trossen uitgebracht bij het meren om de lading in te nemen. Gedurende de gehele laad periode werden de spanning op de trossen nauwlettend in de gaten gehouden zodat deze niet zouden breken. 


( Bij het naderen van een zware tropische regenbui verlaten we de Niger rivierdelta.)


De eerste loshaven was Tema in Ghana en voor de kust was het laveren tussen vissersprauwen door naar de haven van Tema.


( Vissers keren tegen de avond terug naar de vaste wal.)

Daar het reeds donker begon te worden werd het binnen varen varen van de haven uitgesteld tot de volgende morgen en gingen we voor de kust ten anker. Het was voor de bemanning het lopen van een dubbele bezetting gedurende de  nachtwacht om eventuele ongenode gasten die op rooftocht uit zijn te weren van het schip.



( Het m.s. Fulger in de haven van Tema om te lossen.)

Het lossen te Tema ging met de gebruikelijke Afrikaanse efficiëntie, wat voor ons westerlingen langzamer dan langzaam is. Al met al vonden we dit niet erg en nemen we in het weekeinde de gelegenheid om met de motorsloep wat lang de kust te gaan varen. Liefhebbers waren er genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen