zondag 8 december 2013

ABIDA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C)

M.S ABIDA.

24 MEI 1972 T/M 9 NOVEMBER 1972.

Buiten het da wal op gaan in een haven als het werk het toelaat is er ook dagelijks het onderhoudswerk aan de machine installatie. Er worden in drie ploegen wachten gelopen van vier uur en overdag wordt er ook als het nodig is overwerk gemaakt.
Zo heeft de motor ook zijn onderhoud nodig en dit gaat op draaiuren. Zo is een van deze onderhoud werkzaamheden het trekken van een zuiger uit een cilinder bij 1600 draaiuren.



Na het verwijderen van de stootstang en de uitlaatklep wordt het deksel van de cilinder verwijderd.


Uit het deksel zijn eerst de brandstof verstuivers, de aanzetklep en de ontlastklep verwijderd welke later vervangen zullen worden door gereviseerde.


Nadat de zuiger uit de cilinder is getrokken wordt deze in een speciale stelling geplaatst. In deze stelling staat een ander zuiger gereed om geplaatst te worden in de cilinder nadat deze is schoongemaakt, de uitlaatpoorten zijn gereinigd en de cilinder op diverse plaatsen is opgemeten om de slijtage te controleren.
Op de kop van de nieuwe zuiger worden nieuwe zuigerveren gemonteerd nadat deze op hun spelling zijn opgemeten in de cilinder voordat ze op de nieuwe zuiger worden gemonteerd. . De oude zuiger word geheel schoongemaakt en gereed gezet voor de volgende zuiger die getrokken moet worden. Het is duidelijk niet het schoonste en zeker niet het prettigste werk in de tropen bij een hoge temperatuur in de machinekamer.
Deze werkzaamheden aan de hoofdmotor worden alleen in de haven gedaan als de autoriteiten er toestemming voor verlenen of als het schip ergens veilig ten anker kan gaan liggen.

Na geladen te hebben op de raffinaderij te Pulau Bukom vertrokken we naar Bangkok om de lading te lossen. Hier werden onderling wachten geruild zodat een ieder de gelegenheid had om de stad in te gaan.


Zo brachten we een bezoek aan de Boeddhistische tempels bij het Royal Palace in Bangkok.


Het is een pracht en praal aan pagode's en andere bouwwerken.


Voor de ingang staat aan iedere zijde een 'Yak' een mytisch figuur die bescherming moet geven tegen boze geesten..


Maar het hoogte punt is de tempel met daarin de Emerald Buddha. De opname moest van buiten uit gemaakt worden daar dit de enigste tempel is waar toeristen geen toegang tot hebben.

Na het lossen in Bangkok ging de reis naar Singapore waar een lading werd ingenomen voor Curaçao. Deze lading zou verder verwerkt worden op de raffinaderij te Curaçao en was dus een half product.
Tijdens deze lange reis kregen enkele opvarenden bericht dat zij te Curaçao met verlof zouden gaan. 


Nadat we na aankomst te Curaçao onze aflossers hadden verwelkomt aan boord verlieten we het schip en moesten nog enige dagen in het Avila Beach Hotel wachten op onze thuisvlucht.


Gedurende een tussenlanding op het vliegveld van Madrid was ik in de gelegenheid om enige afbeeldingen van het vliegtuig te maken waarmee we vanuit Curaçao naar Amsterdam zouden vliegen.



Zo vlogen we met de Super DC-8 de Abel Tasman van de KLM ons winterse verlof in Nederland tegemoet.


                                          ( Een van de vier straalmotoren van de Super DC-8.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten