dinsdag 26 november 2013

KENIA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C)

S.S. KENIA.

9 OCTOBER 1971 T/M 2 MAART 1972.

Na het lossen te Tabangao gingen we in Singapore zware stookolie laden voor Hong Kong.


Deze lading werd gelost te Kowloon. Tijdens een paar vrije uurtjes met een paar collega's de Star Ferry genomen van Kowloon naar Hong Kong eiland en dan naar de top van de Victoria Peak te gaan.


Vanaf de Victoria Peak, de tweede hoogste berg op het eiland, hadden we een geweldig uitzicht over de baai, de stad en aan de overzijde gelegen Kowloon.

Na het lossen te Hong Kong ging het richting Sarawak, een staatje van de Federatie Maleisiƫ gelegen in het noorden van het eiland Borneo.
Te Miri moesten we gaan laden op een boei. Deze 'Single Buoy Mooring'', zoals ze in het Engels heten, was in 1961 als een experiment aangelegd maar zou in de toekomst de oplossing zijn voor het beladen en of lossen van grotere tankers die door hun diepgang de desbetreffende haven niet konden binnen varen.



Het laden ging langzaam en zo werd besloten om op een, uiteraard zonnige middag, een sloepenrol te houden met de motorsloep en met deze te gaan varen.


                                                      (Het s.s. Kenia aan de boei te Miri.)


Tijdens de vaart werd ook het zeil gehesen en werden er pogingen gedaan om een visje te verschalken. Zwemmen deden we maar niet in de zee na het zien van enkele haaien.


Het was vooral voor de meevarende echtgenotes van enkele officieren een onderbreking van de dagelijkse bezigheden aan boord. 
Uiteraard was er genoeg drinken meegenomen aan boord voor dit uitstapje, maar ook werd de nood situatie nagebootst door drinkwater te putten uit de drinkwater tank en dit te drinken. Dit werd gedaan met een 'akertje'.


Een akertje is een drinkbekertje aan een kettinkje en een steeltje, dat dient om water te putten uit een drinkwatertank van een sloep of een vlot. Het is smal en diep van vorm om de lans op vermorsen van het water zo klein mogelijk te maken. Het is tevens de maat van een toegestaan drinkwater rantsoen bij noodgevallen.


Na lang genoeg op windkracht te zijn voortgestuwd keerden we op motorvermogen terug naar het schip waar de sloep weer aan boord werd gehesen in de davits en werd geborgd voor de zeereis naar Yokkaichi in Japan.


We vertrokken van Miri te Sarawak met een prachtige zonsondergang.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen