woensdag 6 november 2013

ACMAEA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-C)

M.S. ACMAEA.

31 SEPTEMBER 1970 T/M 5 APRIL 1971.

Wederom terug gevaren naar Petit Couronne om daar te gaan laden voor Stockholm, Sundsval, Örnköldsvik en Gäfle in Zweden.

Valk bij de raffinaderij van Petit Couronne lag een verlaten boeren dorpje La Boille. Het merendeel van de gebouwen die er nog stonden was in zwaar verval en de rest was reeds gesloopt.


Zo ontdekte een collega in een oude vervallen boerderij een fraai oud tegelwandje rond een openhaard. De tegeltjes hadden allemaal een afbeelding van de Franse lelie. De meeste van de tegeltjes zaten zo los dat ze met de hand te verwijderen waren, maar er werd besloten om terug te gaan naar het schip om wat gereedschap te halen om de rest los te maken en een kist om ze in te vervoeren. 


Voorzichtig werden de overige tegeltjes los gemaakt van de wand en in de kist gedaan en naar het schip gebracht waar hij ze verder zou schoonmaken. Weer een mens gelukkig met wat oude troep.


Onze eerste haven was Stockholm en een stad om eens te gaan ontdekken ondanks de winterse kou. Het  oude stadsdeel Gamla Stan was mooi om te bekijken.


Smalle straatjes met kleine doorgangen, oude gebouwen en winkeltjes en restaurantjes in overvloed.
Bij de vaart naar Stockholm hadden we tussen de eilandjes die daar voor de kust liggen last gehad van lichte ijsgang en zo werd besloten om uit voorzorg de voorpiek weer vol met water te pompen, daar noordelijker de temperatuur nog lager werd buiten. Na het lossen te Stockholm werden we begeleid door een kleine sleepboot-ijsbreker die voor ons uit door het ijsveld voer.
Een paar mijl verderop lagen twee kleine vrachtschepen vast in het pakijs en daar voer de kleine ijsbreker naar toe om het ijs voor hun te breken. Helaas kwam ze zelf ook vast te zitten. Door onze diepgang en de voorpiek vol water en het motorvermogen kwamen we gemakkelijk door het ijs heen. Zo werd er van koers veranderd en voeren we tussen de ijsbreker en de twee scheepjes door waardoor ze loskwamen van het ijs en ons volgden naar open water.  


De vaart naar Sundsval en het lossen aldaar verliep zonder problemen, maar bij Örnköldsvik zaten we weer stevig in het ijs. Intussen was de temperatuur buiten gedaald tot min 32 graden Celcius.




Te Gäfle werd het laatste deel van de lading gelost. Het was huisbrandolie en daar bleek door het onverwacht snel invallen van de winter bijna een tekort aan zijn gekomen. 


Doordat het er windstil was en waardoor je de kou minder voelde was het heerlijk wandelen in de natuur in haar winterkleed vlak bij het steiger waar het schip aan gemeerd lag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten