maandag 18 november 2013

ACILA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

M.S. ACILA.

8 JUNI 1969 T/M 21 DECEMBER 1969.


Het m.s. Acila is een tanker van de A-klasse. Het is een 'witte-tanker' en ze vervoerde hoofdzakelijk smeerolie producten.
Het schip vervoerde zo 6 tot 8 verschillende soorten lading en daarbij ook regelmatig drommen van 200 liter met smeerolie geladen in het ruim in het voorschip.


De smeerolie vaart is net als een kruidenier die met zijn bestellingen langs de deur gaat met zijn wagen bij zijn vaste klanten. Hij weet van te voren waar hij moet zijn om zijn producten af te leveren en zo is het ook met de smeerolie vaart. Je weet van te voren voor de komende maanden waar de reis naar toegaat om te gaan lossen en weer te gaan bijladen voor de volgende havens.

Zo werd er te Rotterdam Pernis een tank smeerolie geladen welke bestemd was voor het Nasa Space Center in Houston. Na het laden van deze lading werden al de afsluiters en het tankhoofd verzegeld zodat er niemand bij de lading kon komen. Bij het voor de tweede keer aandoen van Curaçao kwam er een team van de Nasa aan boord, ze verbraken de zegels van het tankhoofd en voegden een dope toe aan de lading, waarna het geheel weer werd verzegeld. De vaten waarin de dope had gezeten werden gelijk onder toezicht gevuld met zeewater om omgespoeld. Het zou nog twee maanden duren eer we deze lading zouden gaan lossen te Houston alwaar na het lossen van de lading er weer gelijk zoutwater in de tank werd gepompt ter voorkoming dat er een monster van de lading in handen van onbevoegden zou vallen.

Met de KLM van Amsterdam Schiphol met enkele collega's naar Singapore gevlogen en daar na enige dagen wachten op 8 juni aan boorde gestapt van de Acila.
Bij de raffinaderij te Pulau Bukom werd brandstof gebunkerd en weer smeerolie geladen. 



Onze dagen wachten te Singapore besteden we aan het verkennen van de stad. Zo was ( er toen nog ) een klein smal straatje vol met kleine winkeltjes aan beide zijden dat Change Alley was was genaamd. Er was met recht van alles te koop. Je kon er je oude horloge bijvoorbeeld inruilen en met bij betaling een nieuw kopen. Maar het was er altijd oppassen of het wel een echt merk was en geen imitatie ervan. Maar het was er altijd een drukte van heb ik jou daar.


Tegen de avond kwamen we el;kaar weer tegen bij het Shenton Way Car Park. Overdag stond dit terrein vol met vrachtwagens, maar tegen de avond als deze mochten gaan rijden veranderde het daar in een eetgelegenheid met stalletjes.


Zo hadden we ons vaste stalletje waar we bij elkaar kwamen om kip-, geit-, rund-, en varkens satay te gaan eten. We raakten er al gauw bekend en als het satay-baasje ons aan zag komen gaf hij gelijk opdracht om de nodige flessen koud Anker bier te gaan halen. 

Na brandstof te hebben gebunkerd en weer bijgeladen te hebben te Pulau Bukom ging de reis een naar de Woodlands. Dit is gelegen  aan de noord zijde van het eiland Singapore waar het is verbonden via een dam met Maleisië. Hier werd eerst een deel van de lading gelost voor de Singapore Marine. 


( Een Chinese junk onderweg naar Hong Kong.)


Van Singapore ging eerst de reis naar Manilla op de Filipijnen en vandaar naar de Britse Kroon Kolonie Hong Kong. Te Hong Kong werd de lading gelost te Kowloon aan het vaste land van China.
Het lossen ging er langzaam met een stripperpomp in tankwagens en dus hadden we tijd genoeg om Kowloon te verkennen. (17/18-06-1969)


Hong Kong Kowloon is overdag na de ochtend een mierenhoop aan zakelijke en werkdrukte. Overal winkels, kantoren en restaurants.


Valt de duisternis over de stad en en komt er voor het oog een einde aan de zakelijke drukte dan is het een andere stad.


Op diverse pleinen tussen de wolkenkrabbers met hun duizenden inwoners en hun altijd als vlaggen naar buiten gestoken bamboestokken met wasgoed wat hangt te drogen komen de bewoners tot rust bij een toneelvoorstelling en muziek. Ook hier weer de nodige variatie aan eetstalletjes. 


Een "Rood Chinese' propaganda junk op weg naar de haven van Hong Kong, waar onder veel getrommel uit de 'Rode Boekje' wordt gedeclameerd. 


( Rechts de bedieningsinstallatie van de hoofdmotor  bij het manoeuvreren van het schip.)


Van Hong Kong ging de reis naar Yokohama in Japan en daar vandaan werd de Stille Oceaan overgestoken om bij Balbao het Panamakanaal binnen te varen (14-07-1969) via drie sluizen om naar Curaçao te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen