zondag 29 september 2013

SINGAPORE. (2)

WEERZIEN EN NIEUWE ERVARINGEN. (DAG 1)

Abdi en Juli brachten ons deze ochtend naar de veerboot voor de oversteek naar Singapore. Het regende bakken uit de hemel alsof dat moet moet zijn bij een afscheid. We namen afscheid van deze twee geweldige mensen die ons zo gastvrij hadden ontvangen. Hiermee kwam een einde aan onze reis door Indonesië.
Een reis met veel weerzien en vaak emotioneel na vele jaren en niet wetend bij een afscheid wanneer en of we elkaar ooit nog zouden weerzien. Een reis vol met hartelijkheid, gastvrijheid, vriendschap en respect. Maar niet te vergeten het altijd heerlijke eten uit de Indonesische keuken.


We reisden van Batam in Indonesië met de regulaire snelle veerboot Wave Master naar Singapore. Een oversteek van een kleine 45 minuten waar we helaas door de zware regenval niet veel van zagen. Deze scheepjes ben nu een aanlegsteiger daar waar eens de Keppel scheepsreparatie en dok maatschappij was gevestigd. Een bedrijf waar ik door mijn werk vaak ben geweest.


Het was bij het varen naar het aanlegsteiger gelijk een verrassing en ook de vraag "Waar ben ik terecht gekomen?" bij het zien van de enorme moderne hoogbouw die nu op het voormalige terrein van deze Keppel werf staat. Sky-scrapers met de "Hangende tuinen van Babylon".


Daar waar eens de drijvende dokken lagen ligt nu een luxe jachthaven. Ik kende Singapore vanuit mijn werk en was er soms weken achtereen en kwam er jaar na jaar. Mijn laatste bezoek aan deze stad was in het jaar 2000, maar ik kende de stad niet meer terug. Ik kon herkenningspunten niet meer vinden. Steeds meer nieuwe hoogbouw voor het toenemende aantal inwoners, maar daar tussen steeds de aandacht voor veel groen voorziening de 'longen van de stad'.


Een goede vriendin van ons en oud collega van mijn reisgenoot uit de tijd dat hij als manager bij Four Seasons Hotel werkte op Bali had voor ons een kamer geboekt in het Orchard Parade Hotel gelegen aan de Orchard Road de meest bekende verkeersader van deze wereldstad.
Het leek wel of de regen ons achtervolgde, want ook in Singapore regende het behoorlijk sinds een paar dagen. De tijd van de natte moeson was duidelijk aangebroken.


We besloten om deze eerste avond een hapje te gaan eten in het Chinatown van Singapore.
Ook hier was het weer even wennen, daar oude bekende gebouwen met hun eet gelegenheden er niet meer stonden. In 2000 waren ze bezig met een groot deel van Chinatown te slopen, wat nu weer grotendeels herbouwd is in oud staat. het was wel dat deel van de stad waar de toeristen voor kwamen.



Overal hingen gekleurde lampions voor de viering van het "Halve herfst festival". Gelukkig bleef het deze avond verder droog en genoten we eens van weer eens een andere Aziatische keuken.
Deze avond vond ik uiteindelijk in een camera winkel de vervangende lens voor mijn camera. Daar deze ook niet meer verkocht kon worden daar de camera"s weer veranderd zijn kreeg ik na lang pingelen 33% van de prijs af.  


Ook zo kan een parkeer flatgarage er uitzien in de binnenstad! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten