zondag 11 augustus 2013

CAPISTERIA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL-1A)

S.S. CAPISTERIA.

8 DECEMBER 1967 T/M 5 JUNI 1968.



( s.s. Capisteria. Bouwjaar; 1960. Werf; Betlehem Steel Corp. USA. Tonnage; 50.080 brt.)


Op 8 december 1967 vlogen we met een complete ploeg officieren naar Kuwait om het s.s. Capisteria over te nemen van Shell UK. Na twee dagen gewacht te hebben in het Kuwait Sheraton Hotel stapten we op 10 december 1967 aan boord van het s.s.Capisteria.  Het schip lag op de rede van Kuwait ten anker en de bemanning was reeds verwisseld. Zodra we aan boord van de Capisteria stapten en de overdracht papieren waren getekend vertrokken onze Engelse 'collega's' zonder enige verdere tekst of uitleg. De meeste van de werktuigkundigen hadden reeds een reis gemaakt op een van de Ph-tankers en kwamen al snel tot de ontdekking dat de machine installatie het zelfde was, maar met dit verschil dat de stoomketels voor in de machinekamer stonden en niet achterin. 


Nog de zelfde dag dat we aan boord stapten werd het anker binnen gehaald en gingen we laden aan de boei bij Jazirat Halul (10 december 1967) De lading was bestemd voor Genua in Italiƫ en de reis ging via Kaap de Goede Hoop.


De reis over de Indische Oceaan naar Kaapstad verliep rustig en te Kaapstad werd verse proviand ingenomen op 24 december, want dat wat de Engelsen hadden achtergelaten kon de Hollandse magen niet behagen.
Het was op deze reis voor zowel de Nederlandse officieren als de Chinese bemanning vooral van belang het schip goed te leren kennen. Ook werd de accommodatie grondig schoon gemaakt want erg schoon waren de Engelsen niet op het schip geweest.


Na Kaapstad kregen we te maken met de winterse stormen op de Atlantische Oceaan en kregen we dagen achter een het nodige water over het hoofddek heen.


De Kerstdagen en de jaarwisseling werden gevierd met dat we zelf maakten, daar er geen Kerstversiering aan boord was te vinden. Tijdens het diner was het wel je boord goed vast houden vanwege het slingeren van het schip.


Uit het nieuws bulletin van RADIO HOLLAND.

De KLM heeft dit jaar twee miljoen passagiers vervoerd. Het hoogste aantal dat deze maatschappij ooit heeft bereikt.(Dit met een toevoeging van de radio officier) Onder hen elf Nederlandse officieren voor het s.s. Capisteria.

Na het lossen van de lading te Genua kregen we weer orders om rond de Kaap de Goede Hoop, daar het Suez Kanaal gesloten was,  terug te keren naar de Perzische Golf.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten