dinsdag 23 juli 2013

SIDELIA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL-2A)

M.S. SIDELIA.

24 MAART 1989 T/M 30 JUNI 1989.


Na een oversteek van de Atlantische Oceaan in ballast bij zeer slecht weer, was het schip in een enorm golfdal terecht gekomen en sloeg het met de boeg met een enorme klap op de aankomende golf. De klap was door het gehele schip te voelen. Tijdens de verdere reizen op de Noordzee werd er steeds een rammelend geluid waar genomen in het voorschip.
Na de lading gelost te hebben op Europoort te Rotterdam werd de voorpiek geopend en geventileerd om deze ruimte aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen. Een ruimte zo groot dat er een kleine gezinswoning in kan staan. Het was dus zoeken en nog eens zoeken langs de scheepshuid en over het vlak of er vreemds te zien was.


Het was dus even schrikken toen we de afgescheurde en verbogen spanten vonden op het scheepsvlak. Dan pas besef je dat water sterker is dan staal. er werd een scheepsbouw expert bijgehaald om te beslissen hoe en wat er verder moest gebeuren. Zo werd er besloten het schip tijdelijk uit de vaart te nemen, daar de zeewaardigheid niet meer 100% was. Het werd nu zoeken naar een reparatie scheepswerf op dit te herstellen. 
Deze schepen waren gebouwd uit hoogwaardig staal, wat ook toegepast wordt bij de marineschepen en niet iedere scheepswerf in Europa kon dit op korte termijn leveren. Zo viel Wilton Fyenoord af en werd het de reparatiewerf van Blom & Voss in Hamburg.
Al de ladingtanks werden 'inert' gemaakt. Dit wil zeggen, dat ze geventileerd en opgevuld werden met een niet brandbaar en explosief gas dat werd verkregen uit de gewassen uitlaatgassen van de stoomketel installatie. 


( Vaart over de Elbe naar de dokken van Blom & Voss.)


( Een drijvend dok hoeft niet lelijk te zijn als er op de wand iets fraais wordt afgebeeld.)

Bij Blom & Voss kwam het schip in een verzonken dok te liggen. Het werf personeel kreeg een speciale loopbrug naar het voorschip voor hun werkzaamheden en het was hun streng verboden het schip elders te betreden. 


Terwijl in het dok de werkzaamheden voor de reparatie in volle gang waren verrichten we zelf de nodige draaiuren werkzaamheden aan de hoofdmotor, zoals het verwisselen van uitlaatkleppen.

In de diapresentatie een overzicht van de reparatie werkzaamheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten