maandag 22 juli 2013

SIDELIA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL-1)

M.S. SIDELIA. 

05 MEI 1987 t/m 31 JULI 1987.


Het m.s.Sidelia is het laatste schip van de drie Tung S-klasse schepen welke voor 5 jaar in charter zouden varen voor Shell Tankers b.v. Het waren de Sarda, Stellaris en de Sidelia. ( Het m.s. Stellaris reeds beschreven op 05/06-04-2013). 


Ik maakte voor het  eerst kennis met de Sidelia gedurende een kort contract van 05-05-1987 t/m 31-07-1987 en stapte te Corpus Christy (Taxas USA) aan boord van het schip.
In totaal zou ik zes contracten maken aan boord van de Sidelia van 1987 t/m 1996 en tevens mijn laatste contract bij Shell Tankers b.v.

In Corpus Chritsy werd zware stookolie geladen voor de elektriciteit centrale van New Orleans.


( Zware tropische regenbuien aan de horizon.)


( Na regen komt er ook weer zonneschijn.)


Daar we na het lossen van de lading nog geen nieuwe ladingorders hadden bleven we in ballast ten anker liggen op de rivier de Mississippi. Zodoende had een ieder die er belangstelling in had de gelegenheid om met een bootje naar de wal te gaan en een bezoek te brengen aan de stad New Orleans en haar zo beroemde oude stadsdeel het French Quarter.


Het gebied staat bekend om het ontstaan van de Jazz muziek en haar bruisende nachtleven. Iedere straathoek geeft een ander aanzicht met de oude panden en hun bloemrijke smeedijzeren balkons.


Oude raderboten, zoals de Nanchez, lokken voor een rondvaart over de rivier. Maar daar hadden we geen tijd voor.


Zo kregen we orders om op zee aan een boei te gaan laden te Point Noir (Congo) en maakten we een lange oversteek heen en ook weer terug om de lading te gaan lossen op de Virgen Islands.


( Een fraaie zonsondergang weerspiegeld in het raam op de scheepsbrug.)

Na het lossen van de lading bleven we in het Caribische gebied om te gaan laden te Puerto Miranda in het meer van Maracaibo (Venezuela) voor de raffinaderij te Shell Haven in Engeland.


( De Amsterdammers noemen het schijtlijsters deze meeuwen die van het hoofddek een smerige troep maakten.)


De laatste reis van dit contract ging naar Flotta (Orkney eilanden) om daar Noordzee olie te gaan laden. In Flotta verliet ik de Sidelia voor een kort verlof.

Op de afbeeldingen uit de machinekamer van de dia presentatie is te zien dat al de machinerieën een licht groene kleur hebben. Dit is standaard aan boord van de Shell Tankers. Vloerplaten en dekken hebben een donker groene kleur.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen