donderdag 14 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/5)

S.S. LEPTON.

08-02-1979 T/M 23-06-1979.


Aangezien we op een afgesproken datum en tijdstip pas te Durban (Zuid Afrika) konden lossen werd er economische snelheid gevaren en zo werden we gepasseerd door een zusterschip de Lambiosa van Shell UK, wat onderweg was naar Europa  via Kaap de Goede Hoop.

Brandpreventie en de bestrijding van brand staat hoog in het vaandel aan boord van een tanker. Weglopen ervan kan je niet op zee!
Regelmatig worden er dan ook oefeningen gehouden op dek, in de accommodatie en in de machinekamer. Ook de apparatuur wordt regelmatig op een goede werking gecontroleerd.


Maar hoe bestrijd je een brand in de machinekamer? Als eerste met al de beschikbare middelen die er zijn om uitbreiding van de brand te voorkomen en deze binnen de kortst mogelijke tijd te blussen. Maar nu kan het voorkomen dat het vuur zich te snel verbreidt en handmatige bestrijding niet meer mogelijk is.
Het is dan van belang dat al de aanwezige personen afgaande op een speciaal alarm zo snel mogelijk de machinekamer verlaten. Op het moment dat het alarm in werking treedt wordt iedere vorm van ventilatie gestopt en vallen al de ventilatie kleppen dicht.


Zodra men er zeker van is, door het koppen tellen, dat er geen mensen levend meer in de machinekamer zijn, dan wordt het CO 2 gas in de machinekamer toegelaten. Dit gas zakt van boven naar beneden en zal dan het vuur afsluiten van toevoer van zuurstof, waardoor het vuur zal uitgaan.
Deze voorraad CO 2 gas is opgeslagen in een groot aantal stalen flessen die in een speciale afgesloten ruimte staan. Het betreden van deze ruimte is zeer streng verboden en op de luchtdichte stalen deur zit dan ook een speciaal contact alarm aangebracht.
Moet men de ruimte betreden voor de vloeistofpeil controle van de flessen, wat kan dalen door eventuele lekkage, dan wordt dit altijd in overleg en door twee personen gedaan. Als eerste wordt de afzuig-ventilator bijgezet die vanaf de vloer afzuigt, daar CO 2 altijd naar de bodem zakt. Eén persoon betreedt de ruimte en de andere staat met persluchtapparatuur gereed voor noodgeval. Met een speciale indicator wordt het peil in de flessen gecontroleerd. Al die tijd is er een contact met de brug via de handy-talky. Tijd van betreden en verlaten van de ruimte wordt genoteerd in  het scheepsjournaal.


Te Durban moesten we lossen op een boeimering voor de kust. De loods werd per helicopter aan boord gezet. Het was opvallend dat het een helikopter was in de KLM-kleuren en een PH code nummer op de romp.



Het was onrustig  weer met een hoge zeegang waardoor er geen verbinding met de wal mogelijk was. 


Zo werd de loods na het lossen ook weer met de helikopter van boord gehaald.


Gelukkig werd het weer na het lossen wat rustiger en kon er proviand aan boord gebracht worden en niet te vergeten onze privé bestelde Kaapse wijnen.


Van Durban ging onze ballastreis terug naar de Arabische Golf in bij Ra's Tannürah ( Saudi Arabië) te gaan laden voor Singapore.


Te Singapore was het lossen op een boeimering ver buiten het havengebied en was er gelegenheid voor hen die zich vrij konden maken om een paar uur de wal op te gaan.


( Een kijkje op de boei door een kluisgat.)


( De boei met rechts de slangen waardoor de lading wordt gepompt naar een installatie aan de wal.)


( Vracht sampan's in de haven van Singapore.)



De Lepton had een zeer ruime en goed ingerichte accommodatie met ruime hutten. voor zowel de officieren als de bemanning. Ieder had zijn eigen douche met toilet en vanaf de midden staff tot en met gezagvoerder ieder zijn eigen afgescheiden slaap ruimte.
Het schip had een ruime sportzaal met fitness-werktuigen en zelfs een donkere kamer voor de liefhebbers van fotografie. Helaas alleen voor zwart-wit uitgerust. Verder een scheepsbibliotheek met een ruime variatie aan leesboeken die steed vernieuwd werden.Voor in de warmere gebieden een redelijk groot buitenbad. Ieder had een eigen ligstoel om lekker van de zon te kunnen genieten. 
Verder een ruime gezellige scheepsbar om voor de maaltijd van een drankje te kunnen genieten en verjaardagen te vieren.


Na het lossen te Singapore gingen we weer terug naar de Arabische Golf om aan de sea-terminal bij Al Jubayl  (Saudi Arabië) te gaan laden met als voorlopige orders UK - Continent, wat geheel Europa kan betekenen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten