maandag 11 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/1)

LEPTON S.S.

08-02-1979 T/M 23-06-1979.




Het s.s. Lepton is het grootste schip ooit bij een Nederlandse scheepswerf gebouwd. Deze VLCC werd in 1974 door Verolme Dok & Scheepswerf op Rozenburg gebouwd voor Shell Tankers. De kiel werd gelegd op 11 mei 1974 en de tewaterlating was op 9 november 1974.  Het schip kwam op 1 maart 1975 in de vaart.
Het schip had een draagvermogen van 317.938 BRT. Een lengte overalles van 352,61 meter, een breedte van 55,43 meter en een diepgang van 22,35 meter. Hoogte van de accommodatie was 60 meter.
De voortstuwing geschiede door een vijfbladige schroef met een doorsnede van 9 meter welke werd aangedreven door een Verolme General Electric stoomturbine installatie van 36.000 pk.
De dienstsnelheid was 14 zeemijlen per uur, wat een brandstof verbruik gaf van 120 ton per dag. Om brandstof besparende redenen werd er economische snelheid gevaren met een snelheid van 10 zeemijlen per uur.


Doordat het schip werd opgeleverd na de oliecrisis van 1973 werd het door overtollige scheepsruimte in 1975 en 1977 opgelegd. In 1984 werd het schip uit de vaart genomen en te Incheon, Zuid Korea, gesloopt.
Eigenaar van het schip was van 1974 tot 1979 de Lepton Shipping Corp. en van 1979 tot 1984 de Lepton Shipping Inc. te Morovia (Nigeria).
Het gehele scheepsdek had dus een oppervlakte van drie voetbalvelden. 

1 opmerking:

  1. geachte heer,
    Ik heb destijds als steward op de lepton gevaren en hem ook naar zijn laatste rustplaats gebracht te Incheon bij Hyonday.
    Echter was dit in 1985.
    Het is ook de grootste mammoet tanker die door het Suez kanaal is gevaren.
    Doordat er leeg met een minimale diepgang van 10 meter gevaren kon worden was het mogelijk 2 maal per jaar aan te meren in zuid Korea.
    Ik ben er trots op te hebben meegemaakt op een stoomturbine schip te hebben gevaren van zo een groot formaat, wat was dat een prachtige ervaring groeten robin

    BeantwoordenVerwijderen