dinsdag 26 februari 2013

TAGELUS M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 2)

M.S. TAGELUS BULK CARRIER.



Op 20 november 1985 stapte ik in Mestre, de zeehaven van Venetië, aan boord van het m.s. Tagelus alwaar het schip haar lading steenkolen had gelost. Het was mijn eerste ervaring met dit soort transport. 


Over de procedure van het lossen van een lading steenkolen kom ik later terug. Buiten de vaste ballast tanks waren er ook twee laadruimen gedeeltelijk met water gevuld voor een goede diepgang voor de komende winterse vaart over de Atlantische Oceaan.


Bij het verlaten van de Middellandse Zee via de Straat van Gibraltar hadden we een mooi zicht op de rots van Gibraltar. Het midden gedeelte van de rots is glad gemaakt op regenwater op te vangen. 


Het was gelukkig een rustige vaart over de Atlantische Oceaan naar Kaap de Goede Hoop. 


Tijdens het ronden van Kaap de Goede Hoop hadden we een zicht op de Tafelberg en de rotsachtige kust van het zuidelijke deel van Zuid Afrika.


Zo koersten we noordwaarts langs de fraaie kust met watervallen, naar onze laadhaven Richard Bay.


Richard Bay gezien vanuit de lucht. (Google Maps) De pijl geeft de ligplaats van het schip weer om te laden.


Richard Bay is een enorme overslag van steenkolen welke landinwaarts worden gewonnen. Het beladen van de schepen met een bestemming wereldwijd gaat dag en nacht door.


Met enorme treinladingen met meer dan 80 volgeladen wagons wordt de steenkool aangevoerd. Het lossen van de enorme wagons gebeurd door ze in de lengte om te kiepen in de goot van de transportbanden die de kolen tot meters hoge bergen storten op het terrein.


Door middel van een enorme graafmachine worden de steenkolen weer op een ander transportband gestort welke richting van de kade loopt alwaar de schepen worden beladen.


De graafmachine met negen enorm grote ronddraaiende bakken.


Aan het einde van de laad transportband zit hoog en droog de ladingmeester die de lading via een spruitstuk gelijk matig verdeeld over het lading ruim. Dit word gedaan door de ruimen steeds deel voor deel te beladen om gelijk matig te belasten.


Een achter ons gemeerde bulk carrier wordt beladen. Binnen 24 uur is het schip geladen en kan ze weer aan haar reis beginnen naar haar loshaven ergens op de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen