zaterdag 26 januari 2013

ROTTERDAM ANNO 1900. ( DEEL 2 )

ROTTERDAM EN ZIJN HAVENWERKEN.

Was het bij de aanlegplaatsen van de Lloyd betrekkelijk rustig, meer rumoer horen wij bij de Amerikaboten, waar wij de  Statendam aantreffen. Dit schip is tot dusver het grootste in de haven, maar dat zal niet lang meer zo blijven.


D.S.S. STATENDAM  ( Holland Amerika Lijn)

Enige cijfers worden hier weer gegeven om het enorme, zo keurig ingerichte gevaarte beter te doen kennen.
Lengte over alles 162 meter; breedte 18,2 meter; holte is 43 = 13; gewicht van het schip in kilogrammen 7.500.000; tonnage bruto 29.715 kub. meter; kolenhokken 1.600.000 kilogram; passagiers eerste klas 200; tweede klas 150; derde klas in vaste hutten 200, derde  klas in wegneembare hutten 1000.

 Het promenadedek.

Aantal sloepen 18; aantal stoomketels (dubbele) 3; vuren totaal 33; kolenverbruik per etmaal 140.000 kilogram; brandblusmiddelen: brandkranen 48, handpompen 2, stoompompen 5, extincteurs 6, reddinggordels 2000.
De vestibule.

Levensmiddelen voor één reis naar Amerika: gezouten en verduurzaamd vlees 6000 kilogram; vers vlees: 15 ossen, 10 kalveren, 20 schapen, en 10 varkens ( in de vrieskamer ); gezouten en verduurzaamde vis ( haring etc.) 2500 kilogram; verse vis ( in de vrieskamer ) 750 kilogram.


Damessalon van het D.S.S. STATENDAM.

Gevogelte: 500 kippen, 500 eenden, 400 duiven, 60 ganzen ( in de vrieskamer ); groenten in blik 2000 liter: verse groenten 2000 bos kropsla, 300 stuks bloemkool, 300 stuks rode kool, 300 stuks savoyekool, 100 flessen postelein, 500 bos wortelen, 100 hectoliter uien, 300 bos prei, 1000 bos soepgroenten, 5 hectoliter bieten, 1000 komkommers, 500 bos radijs, 150 kilo tomaten. Aardappelen 200 hectoliter.

 Eetsalon van het D.S.S. STATENDAM.

Vruchten: 2000 appelen, 2000 peren, 6000 sinaasappelen, 500 perziken, 100 meloenen, 30 watermeloenen, 50 ananassen, 30 bos bananen, 200 kilo druiven, 50 kilo noten, 1500 citroenen. Vruchten op water ( in blikken à 1 liter ) 300 liter; confituren 250 kilogram; meel ( het brood wordt aan boord gebakken ) 8000 kilogram; beschuit 250 kilogram; boter en kaas 2000 kilogram; room en melk 1500 liter.

Bibliotheekhoekje op het D.S.S. STATENDAM.

Koffie en thee 1000 kilogram; kruidenierswaren 700 kilogram; grutterswaren 3000 liter; eieren 12000 stuks; room- en vruchtenijs 250 dozen; wijnen, likeuren enz. 1800 hele flessen en 1500 halve flessen; bier 6000 liter; mineraal water in flessen 3000 liter.
( Over het aantal officieren en bemanningsleden werd geen melding gemaakt )

Het schip staat op het punt om te vertrekken.  
 Eetsalon van het D.S.S. Postdam ( Holland Amerika Lijn )

Rooksalon van het D.S.S. POSTDAM ( Holland Amerika Lijn ).


Drijvende droogdokken met een stoomschip van de Holland Amerika Lijn in het grootste dok

Wij zijn thans de Dokhaven genaderd en worden verrast door de aanblik van schepen, geheel boven de waterspiegel, door rode gevaarten gedragen een drijvend droogdok.
In de dokhaven treffen we drie van zulke ijzeren dokken aan, met een lengt van 48, 90 en 110 meter. Doordat ze alle drie even breed zijn , 21 meter, is het mogelijk door combinatie een langer dok te vormen.
Het grootste dok kan een gewicht van 6.000.000 kilogram lichten. In de toekomst moet nog een vierde groter dok gebouwd worden om aan de behoefte te kunnen voldoen.

Dat de verhandelde goederen niet gering zijn, wijzen de cijfers aan: In 1890 werden er te Rotterdam ingevoerd 103.000.000 kilogram petroleum, in 1898 was dit bedrag gestegen tot 313.000.000 kilogram.

Zover enige stukken uit het boek; Een en ander over Rotterdam en zijn Havenwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen