donderdag 15 november 2012

SUNETTA.M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 3/2 )


M.S.SUNETTA.

19 AUGUSTUS 1992 T/M 23 DECEMBER 1992.


Te Abu Dhabi werd er geladen voor Singapore en deze reis zouden we verscheidene keren maken.
Ontdekking nummer twee was; dat het waterpeil in de tank voor het zuigerkoelwater iedere dag meer bijgevuld moest worden dan normaal. Een lekke zuigerkop kon het niet zijn daar de druk in de cilinder hoger is dan die van het koelwater.


( Al de carterdeuren van de motor geopend om naar de lekkage van het koelwater te zoeken.)

Intussen waren we er ook achter gekomen dat de smeeroliecentrifuge voor het reinigen van de smeerolie van de hoofdmotor meer water dan gewoonlijk aan het afscheiden was. Conclusie water lekkage in het carter van de hoofdmotor en wel zoet water van het zuigerkoelwatersysteem.


                                                 ( Enige van de opgelapte bochtstukken.)

Zo werd het weer drijven. Al de carterdeuren van de hoofdmotor werden geopend na het afkoelen en het stoppen van de smeeroliepomp. Stuk voor stuk werden de ruimtes onder de cilinders geïnspecteerd terwijl de zuigerkoelwaterpomp in bedrijf was.
In een paar bochtstukken voor het koelwater naar de telescooppijpen werden minuskul kleine gaatjes ontdekt. We besloten de bochtstukken te demonteren en zo goed mogelijk op te lassen. In de bochten was het materiaal geactiveerd door het doorstromende koelwater. Na het oplassen waren er dusdanige krimpspanningen in de bochtstukken ontstaan dat ze niet goed meer pasten en moesten ze stuk voor stuk goed uitgegloeid worden om ze weer passend te krijgen, waarna ze weer werden gemonteerd.



Intussen produceerde de centrifuge het nodige water en om dit te controleren werd er een tijdelijke open verbinding gemaakt naar de afvaltank.
Bij nadere inspectie van de overige bochtstukken van de andere cilinders werden en nog de nodige zwaar gecaviteert ontdekt en dover als het ging werden deze ook opgelapt. Na de laatste inspectie werd de hoofdmotor installatie weer opgestart en konden we onze reis vervolgen 
Deze bocht stukken waren niet reserve aan boord dus ging er een spoedbestelling de deur uit om deze zo snel mogelijk te leveren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten