zondag 4 november 2012

SUNETTA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1)

M.S.SUNETTA.



De eerste Sunetta werd in 1935 gebouwd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Het schip had een tonnage van 12.248 ton. Roepsein: PHUW. Het schip was eigendom van de N.V. Petroleum Maatschappij La Corona. Het schip voer onder Nederlandse vlag en werd in 1962 uit de vaart genoemen en gesloopt.

De tweede Sunetta begon haar bestaan in 1975 tot 1990 onder de naam Carolyn Jane als een Sanko Line Tanker.
Het schip werd door London (Shell UK) aan de Nederlandse Shell vloot toegevoegd ondet het mom van gelijke tonnage verdeling. Zij de nieuwbouw en wij een uitgeleefd schip waar van alles aan mankeerde.
Het schip met een tonnage van 87.813 ton, met het roepsein ELCN5, varend onder de Liberiaanse vlag vervoerde ruwe aardolie (crude oil).





In 1998 werd het schip, intussen weer overgegaan naar de Shell UK vloot, uit de vaart genomen en gesloopt te Chittagong te Bangladesh..






Ik zou in totaal vier contracten aan boord van het m.s.Sunetta maken. Het was op 1 juni 1991 toen ik voor het eerst kennis maakte met dit volledig uitgeleefde geschenk van onze Engelse collega's. Het werd een contract waarin we als een goed team er weer een vaar-, toon,- en leefbaar schip van maakten. Dit eerste contract beëindigde ik te Singapore.
De volgende contracten waren van 19-08-1992 tot 23-12-1992, 28-03-1993 tot 21-08-1993 en 10-12-1994 tot 09-03-1995 met respectievelijk aflossingen te Sydney (Australië), Jeddah (Saudi Arabië)  en Tees Bay (Engeland). Contracten met veel voor- en tegenspoed.



Aan boord van dit schip ontbrak de kleine vitrine met daarin de schelp waarnaar het schip was vernoemd. Het is misschien zeemans bijgeloof; dat daarom dit schip en haar opvarenden achtervolgt werden door tegenspoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen