donderdag 2 augustus 2012

C-KLASSE NIEUWBOUW SHELL TANKERS BV. (DEEL 7)

C-KLASSE NIEUWBOUW

SHELL TANKERS. B.V. (7)




In het droogdok van de RSV-Botlek werd de scheepshuid van de 'CAURICA' met hoge druk waterspuiten gereinigd, waarna de laatste anti aangroei verflaag werd aangebracht.





Intussen was ieder scheepshut voorzien van de nodige stapelbedden voor de broodnogige rust van de ruim 80 opvarenden die tijdens de proefvaart aan boord aanwezig zouden zijn.



                            ( De Lips-scheepsschroef steekt nog gedeeltelijk boven water uit.)

               ( De 'CAURICA' op de Nieuwe Waterweg op weg naar zee voor haar proefvaart.)


Voor deze proefvaart was ons nieuwbouw-team door Verolme ingehuurd om de brug- en de machinekamer wachten mee te lopen als ondersteuning. Het was voor ons tevens een prachtige gelegenheid om ervaring op te doen met het schip en haar installatie. Zo vertrok het schip via de Nw. Waterweg voor het eerst naar haar zilte ruime sop.



Eenmaal op zee liet het slechte najaarsweer niet lang op zich wachten en was het door de hoge zeegang niet mogelijk om na de eerste proefvaartdag een gedeelte van de overtollige "landrotten" bij Hoek van Holland op een boot over te zetten naar de wal.

Het eten tijdens de proefvaart werd verzorgt door een catering bedrijf en het was uitgebreid en smakelijk, maar door het slechte weer kwamen er steeds meer plaatsen vrij in de eetsalon. De zeeziekte had toegeslagen onder de "landrotten" en deze voerden de zeevissen volop.



                                  ( Een van de weinige mooie dagen tijdens de proefvaart.)


Na vijfdagen op zee te zijn geweest en al de testen naar wens volbracht te hebben keerden we terug naar de kade van RSV-Botlek. Het moet dan ook voor de nodige opvarenden en verademing zijn geweest weer voet aan wal te zetten na deze onstuimige zeedagen. Na het verwijderen van de stapelbedden kon begonnen met de laatste hand te leggen aan de inrichting van de hutten voor de opvarenden. Hier kwamen dan ook de Nederlandse Scheepsgezellen aan boord.

Intussen had ik het bericht ontvangen op 31-11-1982; dat ik aan boord zou blijven tot het schip in de vaart zou komen om me na een kort verlof op 01-02-1983 weer te werk gesteld te worden bij de afbouw en ingebruikneming van de 'Cardissa' te IJsselmonde.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten