zondag 12 augustus 2012

C-KLASSE NIEUWBOUW SHELL TANKERS BV. (DEEL 15)



C-KLASSE NIEUWBOUW

SHELL TANKERS. B.V. (15)




LADINGORDERS EN WERKENDE PASSAGIERS.


Tot ieders verbazing kregen we reeds ladingorders ondanks dat het schip niet geheel was afgeschilderd en dat moest dan maar gedurende de vaart gaan gebeuren. Er werd een contract afgesloten met de schildersploeg die dan hals overkop werden voorzioen van de benodigde vaardocumenten, zoals het 'zeemansboekje'om aan te monsteren.


(Een kijkje op de koppen van de hoofdmotor en het dek met de drie motorgeneratoren.)

Zo werden de niet gebruikte hutten klaar gemaakt voor de schildersploeg die dan met ons mee zouden varen tot hun werk klaar was. Deze 'landrotten' moesten dan ook nog zeebenen krijgen, wat de één beter afging dan de ander.











(De dubbel uitgevoerde stuurmachine installatie van DONKIN en de zoet water produktie- installatie van PROMAC.)








Onze ladingorders waren als volgt; laden te Petit Couronne in Frankrijk voor Abidjan in Ivoorkust, Port Gentil in Gabon en Lissabon in Portugal.

Zo vertrok de 'CARDISSA' aan haar eerste reis en haar zwarte dek trok de nodige belangstelling. Franse sensatie kranten wisten te vermelden, dat het dek zwart was geworden door een brand, maar wij wisten gelukkig wel beter.



(De brandstof- en smeerolie centrifuges van ALVA-LAVAL in de gesloten centrifugekamer in een deel van de machinekamer.)


(De nood-manoeuvreerplaats voor de hoofdmotor op het laagste machinekamer dek.)




Bij goed weer werd en aan dek geschilderd, wat er niet inzat het begin van de reis door het slechte weer in de Golf van Biskaye, en verder in de machinekamer. De onderlinge verstandhouding met de schildersploeg was goed. Al de leidingen in de machinekamer werden gemerkt zodat ze in de juiste kleur geschilderd werden en zo ook de afsluiters aan dek.














Tijdens een rustig moment in de haven van Port Gentil te Gabon maakten we van de gelegenheid gebruik om één van de twee reddingboten te strijken en er een proefvaart mee te maken. In geval van nood wisten we dan hoe alles werkte en hoe we er mee om konden gaan. SAFETY FIRST stond hoog in ons vaandel aan boord.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten