zondag 29 juli 2012

C-KLASSE NIEUWBOUW SHELL-TANKERS BV. (DEEL 4)

Na in het begin van deze afbouw periode op de RSV-werf verscheide afbeeldingen van de bouw van de scheepsrompen, de doop en de tewaterlating van RSV te hebben verkregen, kreeg ik volledige toestemmming om foto's te maken tijdens de gehele afbouw van beide schepen te IJsselmonde en te Botlek. Ik zou dan de werf ook afbeeldingen geven voor hun eigen gebruik.

Terwijf de afbouw van de 'CAURICA' tegen het eind stadium begon aan te lopen, moest alvorens de opbouw op de 'CARDISSA' geplaatst zou worden eerst te hoofdmotor op zijn fundatie in de machinekamer gezet worden. Kleinere machineriƫn waren reeds gemonteerd.




( In de vroege ochtend uren nadert een drijvende bok met in haar takels de Sulzer-hoofdmotor voor de 'Cardissa' de afbouwkade te IJsselmonde.)



( Hoe klein zijn de toekomstige opvarenden bij zo'n enorm gewicht in de takels.)




( Het plaatsen van de hoofdmotor voor de "CARDISSA' gezien vanaf de 'CAURICA'.)




Het plaatsen van de hoofdmotor is een stukje vakwerk werk, waarbij een zeer goede communicatie tussen de kraanmachinist op de drijvende bok, de man op het scheepsdek en de man in de machinekamer zeer punctueel en duidelijk moet zijn. Hierbij werden handy-talkies en fluitsignalen gebruikt.

( Zie voor verdere opnamen deel 5.)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten