zaterdag 5 mei 2012

KAAP DE GOEDE HOOP & WISSELEN VAN DE WACHT. (DEEL 3)

AFLOSSEN TE ......?

Het was een contract aan boord van het stoomturbineschip de VLCC de Lepton, 318.00 brt en gebouwd op de scheepswerf van Verolme op de Botlek Rotterdam. Een contract waarbij geen haven werd aangedaan, maar er werd geladen aan een 'sea-island terminal' of aan een boeimering en ook het lossen aan een boeimering. Land kon je alleen ruiken of aan de horizon zien liggen.





Dan zijn er orders laden in de Arabische Golf voor Europa. Na Kaapstad te hebben aangedaan voor bevoorrading etc. kwamen de aflostelegrammen binnen. Een gedeelte van de opvarenden zou na het lossen te Port Antifer in Frankrijk worden afgelost en een ander gedeelte te Europoort Rotterdam. Bergrijpelijk keek ieder naar de dag uit dat hij met verlof zou gaan.
Helaas was het voor mij en nog een collega even afzien toen het bericht kwam dat door omstandigheden onze aflossing niet door kon gaan. We zaten al ruim vier en een halve maand aan boord. We moesten dus mee terug en er zou getracht worden om ons te Kaapstad af te lossen.



Maar uiteindelijk kwam enige dagen voor we de kaap zouden passeren het verlossende telegram.

Aflossing te Kaapstad per helicopter en met de KLM naar Schiphol Amsterdam vliegen.

Deze enorme tankers bleven bij een dergelijke operatie op volle zee en van Zuid-Afrika zag je alleen in de verte de kustlijn als het weer helder was. Op het tankdek was een speciale cirkel aangebracht waar de helicopter zijn lading kon laten zaken via hun kraan en als het vrij gemaakt was zou kunnen landen als er gewacht moest worden. Bij een dergelijke operatie stond de brandpreventie hoog in het vaandel. Brandblusleidingen stonden onder druk en person eel in hittebestendige kleding stond klaar met andere blus apparatuur. Al de ladingtanks waren volledig inert, dwz dat deze gasvrij waren en gevuld met gewassen uitlaatgassen uit de stoomketelinstallatie. Zou het schip geladen zijn dan stond dit inertgas boven de lading zodat er geen lading gassen uit de tanks konden komen.

Nadat de de helicopter zijn ladingnetten op het dek van het schip had gezet en deze waren verwijderd zette hij zijn kist netjes op het dek neer om de passagiers uit te laten stappen. Nadat wij eerst onze overdracht raporten aan onze aflossers hadden overhandigd en onze reisbescheiden in ontvangst hadden genomen van de gezagvoerder konden we aan boord van de helicopter stappen.





Deze ' vliegende slagroomkloppers' maken zoal een enorm kabaal, maar als je er in zit is het nog erger en moet je oorkappen op hebben en alles trilt en rammeld. Het was prachtig rustig weer en de piloot maakte ter afscheid nog een fraai rondje om het schip en begon aan de vlucht naar de wal.


Na mijn verlof zou ik nog één keer een contract aan boord van dit schip maken. Een schip met een vol geautomatiseerde machinekamer en bridgecontrol, zeer ruime en goed aangeklede accomodatie, sportzaal en zwembad.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen