maandag 30 april 2012

LEUCOSPERMUM OF PROTEA?

                   LEUCOSPERMUM OF PROTEA?


Enige dagen geleden bezocht ik een tuincentra en zag daar een zeer aparte bloeiende plant staan. De bloem kwam me bekend voor en daar er geen verzorgingsplaatje mij de plant was gestoken vroeg ik aan één van de medewerkers of dit soms een Protea was. Het antwoord was "Ja" en ondanks de prijs kon ik het niet laten de plant te kopen.



                                                   ( De bloem van de Leucospermum.)

Daar ik de pastic pot wat aan de kleine kant vond bij thuiskomst de plant gelijk in een ruimere stenen pot overgepoot. Zo vond ik aan de onderzijde van de plasticpot een stickertje met de naam ' Leucospernum' er op.
Daar ik toch graag wilde weten hoe deze plant verder te verzorgen ben ik op internet gaan zoeken. Zo kwam ik er achter, dat op de eerste plaats de naam niet volledig juist was en het Leucospermum had moeten zijn en dat het geen Protea was.
Ik belde met deze gegevens het tuin centra opo en hun reactie was; "Meneer de naam Protea spreekt de mensen meer aan. Heeft u de bon nog dan kan u alsnog de plant terug brengen".
Mijn reactie was; " Noem de plant bij zijn naam, een hond noem je ook geen kat en een paard geen koe"! "Ik heb intussen de plant al verpot dus teruggeven gaat niet door en julle moeten de klant geen appels voor peren verkopen. Gegroet".


                                                            ( De bloem van de Protea.)

Zowel de Leucospermum als de protea worden veel verwerkt in bloemstukken. Maar wat is nu het verschil tussen deze twee?
De Protea heeft schutbladeren rondom de bloem staan en de Leucospermun niet. De naam Leucosprmum komt van de wit glanzende zaaddozen. ' Witzaad' is de vrije vertaling van de Griekse geslachtsnaam.
De naam Protea is gegeven aan dit soort plant door de Zweedse natuuronderzoeker Karl Linnaeus en is ontleend aan de Griekse godheid "Proteus"die naar willekeur van gedaante kon veranderen, dit daar er wel meer dan honderd verschillende soorten Protea zijn.
Ik leerde de Protea kennen bij een bezoek aan het Natuurpark Cape Point in Zuid-Afrika.


                                                   ( De bloem van een Leucospermum.)

De Leucospermum is goed te houden in een pot in de tuin, terras of op het balkon in een zonnige plaats. In de volle grond kan ze uitgroeien tot een lage struik. Overwinteren moet wel binnenshuis gebeuren. De plant heeft zo'n vijftig bloemsoorten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten