zaterdag 10 maart 2012

SAMPAN en VERHALEN. (Deel 1)

DE SAMPAN.


De sampan is ondanks dat dit type vaartuig veel voorkomt een typisch Chinees vaartuig. De naam komt van san (drie), pan (planken. De sampan kom je regen in China, Japan, Vietnam en in de gehele Indische Archipel.

Het is vaan oorspron een bijboot van de jonk, maar ook een veerboot tussen schip en wal v.v, een vissersboot en vergroot een woonboot. Ze vervoeren vaal proviand van de wal naar de voor anker liggende schepen en hebben daarbij ook nog hun eigen handelswaar aan boord.





Het is een platbodemvaartuig met een smallere voor- dan achterzijde. De huidplanken steken vaak over de achterzijde heen.

Ook de voorstuwing is geheel afhankelijk van het soort sampan. Kleine sampans worden voortbewogen met een wrikriem. De zeilsampans voeren één enkele mast met het Chinese loggerzeil. Ook vaak nog een kleine mast met zeil op de voorsteven. Een overkapping is meestal gemaakt van bamboematten.

Zijn de groter van formaat dan hebben ze vaak een motor voor de voortstuwing. Het zijn in principe geen zeewaardige scheepjes en komen hoofdzakelijk vlak onder de kust, op rivieren en in de havens voor. Ze worden nu ook als touristische rondvaartboot gebruikt in China. Vietnam, Singapore en Hong Kong.














Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen