vrijdag 22 januari 2010

ASWAN-STUWDAMMEN & NASSERMEER. 11 mei 2003.




ASWAN-STUWDAMMEN EN NASSERMEER. 

                            11 MEI 2003.








KAARTJE VAN DE NIJL EN HET NASSERMEER.
















(Van beneden geven de blokjes de volgende plaatsen aan; Luxor, Kom Ombo, Aswan en Abu Simbel.
De gele streep is de grens met Soedan.)







DE DAMMEN EN HET MEER.

Om alsmaar aan de stijgende behoefte aan water voor het land Egypte te voldoen en in de zomerperiode het overschot niet onbenut naar de Middellandse-zee te laten stromen, werd in 1889 onder Britse leiding aan de eerste stuwdam bij Aswan begonnen. Deze eerste dam ligt 6 kilometer zuidelijk van de stad Aswan. In 1902 en 1907 moest deze dam al opgehoogd worden waarna grote delen van Nubië al onder water kwamen te staan en veel inwoners hun dorpen moesten verlaten.
De dam bij de sluizen van Esna, de eerste op de reis stroomopwaarts, is later gebouwd om de Nijl bevaarbaar te houden.


( De eerste dam bij Aswan en de elektriciteitscentrale)

Na de bouw van de grote stuwdam in de Nijl tussen 1958 en 1970 met Russische hulp ontstond het huidige Nassermeer. Nu ging het op de eerste plaats voor het opwekken van elektriciteit voor het land.
Het geheel was één groot politiek spel tussen Oost en West.
Bij de dam zelf en de centrale is het verboden te fotograferen.

De dam heeft een lengte van 3,6 kilometer, op de rivierbodem 520 meter, is maximaal 111 meter hoog en aan de basis 980 meter en aan de top 40 meter breed. Aan de voet wordt de dam beveiligd tegen het wegvloeien met 42 miljoen kubieke meter rots, steen, zand en leem.
Aan de oostelijke zijde van de dam ligt de enorme waterkrachtcentrale die stroom opwekt om geheel Opper-Egypte ervan te voorzien. De dam ligt 10 kilometer zuidelijker van de eerste dam bij Aswan.



(Links een bijna droog gevallen Nijl rivierbedding voor de eerste stuwdam)









(Rinks het stuwmeer na de eerste stuwdam bij Aswan)

Het Nassermeer beslaat officieel 83% Egyptisch gebied. De Soedanezen noemen het eerbiedig het 'Nubischemeer'. Ruim 50.000 mensen hebben hun grondgebied moeten verlaten in Egypte en Soedan met amper enige vergoeding.
Veel archeologische vindplaatsen gingen verloren. Sommige werden ontmanteld en ergens opnieuw opgebouwd, zoals de tempel van Abu Simbel. Ook de oorspronkelijke Soedanese rivierhaven Wadi Halfa verdween onder water.

(links een gedeelte van het Nassermeer)

Het Nassermeer is 550 kilometer lang en op het breedste punt net op de Kreeftskeerkring 35 kilometer breed. De totale oppervlakte is 5250 km².  Het heeft een opstuw capaciteit voor 164 miljard m³ water.
Sinds de bouw van de dammen stroomt er ook minder water door de rivier de Nijl in Egypte wat een enorme vervuiling tot gevolg heeft van het water.

Veerboten vervoeren voertuigen met goederen en passagiers van Egypte naar Soedan en omgekeerd, omdat het verboden is deze oversteek over land te maken.
Aangezien geen enkele verharde weg beide landen met elkaar verbindt maken de veerboten een deel uit van de 'Caïro-Kaapstad-snelweg'. Een ruim 10.000 kilometer lange 'snelweg' tussen de hoofdstad van Egypte Caïro en de zuidelijkste stad van Zuid-Afrika Kaapstad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten